• Twitter - Hvid Circle
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle

Yorker ApS

Emil Holms Kanal 14

2300 København S

Telefon: 5377 5400

  • Ditte Johansen

Hvor finder I de rigtige medarbejdere?

Opdateret: mar. 13


En af de største bekymringer for små og mellemstore virksomheder er, hvor de skal finde deres nye medarbejdere henne. Hvordan vælger man den rigtige og hvad skal det koste? Vi giver vores bud på, hvordan virksomheder bedst kan rekruttere nye ansatte.


SMV’er bidrager til vækst i Danmark, men de mangler medarbejdere

Der er mangel på arbejdskraft i Danmark og det giver anledning til bekymring hos de små og mellemstore virksomheder. Mange små og mellemstore virksomheder oplever at være begrænsede af den manglende arbejdskraft, fordi de kan være nødsagede til at give afkald på nye ordrer og i sidste ende muligheden for vækst, hvis de ikke kan finde bemanding til at løse opgaverne.


Udfordringen med den manglende arbejdskraft er, at rekrutteringsprocessen kan trække i langdrag og at virksomheden bruger mange ressourcer på at lave jobannoncer, afholde jobsamtaler etc. uden at få gevinst ud af det. Det kan være omstændeligt at finde den helt rigtige profil, men der er løsninger at finde. Vi gennemgår forskellige platforme og metoder til at finde medarbejdere, samt tager højde for finansieringen.


Rekruttering internt i virksomheden kan være værdifuldt

Der er mange muligheder for at finde nye medarbejdere, kunsten er at finde den rigtige platform. En metode der ofte er udbytterig er at rekruttere gennem eksisterende ansatte. Deres anbefaling vil være udtryk for, hvem de kan se sig selv arbejde sammen med, samt hvem de tænker kan passe ind i jeres virksomhed. Det kan være med til at lette processen, da man kan begrænse tiden brugt på samtaler. Når man får hjælp fra eksisterende ansatte, kan det styrke arbejdspladsen, i og med at medarbejderne bliver vist tillid og får indflydelse på deres arbejdsmiljø. Desuden kan man udlove en bonus til den ansatte, der får rekrutteret en ny medarbejder, da rekrutteringsprocessen bliver mere simpel og værdifuld.


Har I en studentermedhjælper ansat, er personen allerede inde i arbejdsgangen, besidder vigtig viden om virksomheden og kan let overgå til en fast stilling uden de store omkostninger ved normal rekruttering. Det kan sågar være at studentermedarbejderen er startet ud i et praktikforløb, som har udviklet medarbejderen.


Eksterne rekrutteringsmuligheder

Udover intern rekruttering er der flere platforme at anvende. Bl.a. kan privatpersoner bede deres netværk på de sociale medier om hjælp til at finde et job. Omvendt kan en af jeres ansatte dele et jobopslag med sit private netværk, hvor jobopslaget kan nå ud til personer, der ikke nødvendigvis ser det på jobportaler eller lignende. Her er det vigtigt at kende sin målgruppe; hvilke persontyper går I efter? Hvilken branche er der tale om? De forskellige sociale medier henvender sig til forskellige målgrupper og det vil være godt at finde ud af, hvilket medie der virker for den jeres virksomhed.


Det er dog ikke til at komme udenom de klassiske jobportaler, da det stadig er her, mange jobopslag bliver lagt ud og de jobsøgende finder potentielle jobs. De største portaler er jobindex og jobnet, men det kan godt betale sig at gå andre veje. Særligt for SMV’er er The Hub givende, da de har skabt en platform for startups, der har brug for co-founders, praktikanter eller ordinært ansatte. Her findes de ansøgere, der er interesserede i startups og at arbejde på et mere opbyggende plan. De ansøgere ønsker en selvstændig arbejdsgang og har ofte gode idéer at bidrage med.


En anderledes måde er rekruttere på er ved at deltage ved diverse karrieremesser eller karrieredage, som uddannelsesinstitutioner afholder. Her kan I ramme direkte ind i de potentielt kommende kolleger, som allerede under studietiden viser interesse for netop jeres branche.


Hvad koster en ny medarbejder?

At få en ny medarbejder er en investering og det skal der være plads til i budgettet. Derfor kan det være en god idé at lave et grundigt rekrutteringsbudget.

En del af omkostningerne ved rekruttering er reserveret til jobportalerne. På visse jobportaler koster det penge at have sine annoncer liggende. Alt efter hvor lang tid, det tager at få den rette medarbejder i hus, kan udgifterne til annonceplads være små eller store.


Hvis I vælger at have et rekrutteringsfirma tilknyttet, kan det spare jer tid på at gennemse jobansøgninger samt de indledende matchafklarende samtaler. De sidder med kvalificeret erfaring med rekruttering. Ulempen er, at det koster penge til den eller de konsulenter, der skal bistå med rekrutteringen.


Der er studier der viser, at den største del af omkostningerne ved en ansættelse er adaptionsfasen efter ansættelsen. I adaptionsfasen, arbejder medarbejderen ikke på det forventede produktivitetsniveau og har brug for hjælp fra de øvrige ansatte. Det vil give ekstra omkostninger for jeres virksomhed, som skal inkluderes i budgettet. Der går lidt tid før den nye medarbejder tjener penge til virksomheden, samtidigt med at noget af indtjeningen fra de allerede etablerede ansatte går tabt.


Derudover skal der medregnes udstyr til medarbejderen; En nyansat i en konsulentvirksomhed skal have en arbejdsplads stillet til rådighed inklusive egen pc og evt. telefon. I en fysioterapiklinik skal der være konsultationslokale til rådighed med en briks til patientbehandling. I håndværkervirksomhed kan der være udgifter til arbejdstøj, værktøj osv. Alt sammen ting, der skal tilføjes til budgettet.


Det er essentielt at have en grundig onboardingproces i budgettet, således at den nye medarbejder bliver integreret ordentligt i virksomheden og på den måde hurtigere bliver en gevinst. Med en god onboardingproces vil det være nemmere at fastholde medarbejderne, så I i sidste ende sparer penge på rekrutteringsomkostninger og nyansættelser.


Hvordan finansierer I nye ansættelser?

Rekruttering er en længerevarende proces, der skal prioriteres i skemaet og i budgettet. Hvad enten I vælger at rekruttere vha. konsulenter eller på egen hånd, kan et erhvervslån give mening. Her kommer Yorker ind i billedet. Vi har bl.a. hjulpet fysioterapeuter med finansiering af udstyr til klinikken.


Mangler I arbejdskraft for at skabe vækst, kan vi hjælpe med finansiering af de rekrutteringsomkostninger, I står over for. Vi tilbyder lån til virksomheder, med en ukompliceret ansøgningsproces, lav rente, rimelige priser og gennemsigtige vilkår.


Yorker

På hjemmesiden www.yorker.dk kan mindre virksomheder søge lån mellem kr. 50.000 og 1.000.000. Yorker kræver at virksomheden har eksisteret i minimum 3 år og har en sund underliggende drift. Der er ingen gebyrer for at oprette et lån, ligesom det ikke koster noget at indfri før tid. Samtidig kræver Yorker ikke pant i f.eks. driftsmateriel, men i stedet personlig kaution fra virksomhedens reelle ejere.

63 visninger