• Ditte Johansen

Hvordan sikrer I vækst som lille virksomhed?


At skabe vækst i sin virksomhed kan sammenlignes med at få en plante til at gro. Der er forskellige faktorer, der spiller ind og det der virker for den ene plante eller virksomhed virker ikke nødvendigvis for den næste. Både virksomhedens strategi og markedsføring er vigtige komponenter og kan ikke bære vækst uden den anden. Vi gennemgår her de vigtigste punkter for at I kan sikre vækst i jeres virksomhed.


Vækst kommer indefra

For at drive vækst, skal I være sikre på at forretningen er skalérbar. Et godt værktøj kan være at have en strategi eller en plan for vækst. Forretningsidéen er det frø I skal så, men I skal have en plan for, hvordan I griber det an, når frøet spirer og vokser. En plante har brug for gunstige forhold for at kunne vokse, det samme gør sig gældende for jeres virksomhed.


En måde at skabe gunstige forhold for virksomheden på, er at kortlægge kundernes behov, og at tilpasse virksomheden indenfor de rammer I har. Det skal være i overensstemmelse med virksomhedens værdier og kultur, så medarbejderne kan følge med. I skal kunne holde det I lover og vise troværdighed overfor kunderne. Desuden kan det være nødvendigt at se på jeres organisation. Har I de rigtige medarbejdere til at skalere virksomheden op? I tilfælde af at der kan komme udfordringer med at hverve nye medarbejdere, skal I måske ændre forretningsmodellen og få fat i samarbejdspartnere, der kan hjælpe til.


Det vil kræve ambitioner, men også likviditet at drive vækst; I skal være villige til at tage en risiko. I særligt små virksomheder er der ofte stor afhængighed af ejeren og det kan være nødvendigt at ændre på ejerstrukturen for at skaffe tilstrækkelig kapital til nye initiativer. Kort sagt er der en række interne forhold, som skal være på plads for at have det bedste fundament for at skabe vækst.


Ambitionerne skal være høje, men realistiske

Ambitioner er godt, det er så at sige den benzin I skal drive jeres forretning på, det er den drivkraft, der gør arbejdet sjovt og også gør at I kan udvikle forretningen. Men de skal være afstemte. Uden ambitioner vil I ikke tage forretningen til nye højder og for høje ambitioner kan få det hele til at falde til jorden, fordi der ikke er ressourcer til at handle på ambitionerne. Stil jer selv spørgsmålet; Har I de ressourcer det kræver at få flere kunder?


I skal være parat til at kunne varetage det øgede antal kunder og henvendelser, så I ikke vælter bagover. Hvis I vælter bagover, kan I ikke følge med og så kan I ende med at kunderne falder fra.


Udover at virksomheden skal være parat, skal I være bevidste om, hvorvidt markedet er parat; kan I ramme et behov og en efterspørgsel på markedet? Hvordan er jeres konkurrence og er I rustet til at hamle op med dem?


Hvis I gør som I plejer, kan I forvente de samme resultater, I plejer at få

Dette citat findes flere steder med forskellig ordlyd og er meget rammende ift. vækst. Det gør sig gældende for alle virksomheder, store som små. For i dagens Danmark er der så mange muligheder for kunderne, at det er nemt at skifte udbyder/forhandler/butik etc. så hvorfor skal kunderne vælge lige netop jeres virksomhed? Det er her markedsføring kommer ind i billedet.


For en lille virksomhed kan markedsføring synes som en stor post og det koster også tid og penge. Men det vil være det hele værd, fordi god markedsføring sikrer leads på den lange bane. Vedligeholder man sin markedsføringsindsats, opretholder man opmærksomheden på sin virksomhed.


Kunsten er at prøve forskellige markedsføringsstrategier og -løsninger af, så man finder frem til de metoder, der fungerer for virksomheden. Det er løbende vigtigt at revidere, hvordan det går med at generere leads, for at sikre at I er opdateret om kundernes behov.


Afdæk markedet for konkurrenter, løsninger og relevante kunder, så I finder frem til hvilken markedsføringsmetode, der virker for jer. Udover at I skal have fat i kunder med den rigtige markedsføring, handler det i lige så høj grad om at give brugerne noget værdifuldt med hjem. Det kan være blogindlæg, vejledninger, instruktionsvideoer eller lignende. Det vil øge jeres chancer for at blive fundet på Google og samtidigt give kunderne lyst til at komme tilbage, fordi de kan lære noget.


For at opsummere, skal I have styr på disse ting:

- Hvordan får I fat i jeres kunder?

- Hvad vil kunderne have?

- Hvordan ser markedet ud? Hvordan gør konkurrenterne?

- Jeres ambitioner og ressourcer skal stemme overens, så I kan skalere forretningen

- Når I først har fået fat i jeres kunder, skal de fortsat plejes og passes. Det er vigtigt at holde liv i relationen med jeres kunder, som er de vigtigste for din virksomhed. De skal have lyst til at komme tilbage og endda at anbefale jeres virksomhed til andre.


Vær standhaftige. Det er udfordrende at skabe vækst, men det er ikke umuligt. Husk på at det kræver hårdt arbejde, men under de rette forhold, kan jeres virksomhed gro og bryde igennem.

53 visninger
  • Twitter - Hvid Circle
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle

Yorker ApS

CVR 40499962

Telefon: 5377 5400