Kunderne er det eneste det drejer sig om



Kunder. Det er dem, der i sidste ende betaler gildet. Ingen kunder, ingen penge til at dække lønninger, administrationsudgifter, udviklingsomkostninger, renter og afdrag osv. og dermed ingen virksomhed.


Næsten alle virksomheder med et formuleret værdisæt har “kundefokus” eller noget tilsvarende som en af værdierne. Men hvordan sørger man for at have det i dagligdagen?


1. Test din prototype på rigtige kunder

Mange virksomheder er nervøse for at vise deres kunder ufærdige produkter. Hvad nu, hvis de synes at vi er useriøse? Hvad hvis de ikke kan lide det vi har lavet? Men den eneste måde at finde ud af om det man udvikler også er noget kunderne vil have i sidste ende, er ved at teste det på rigtige kunder. Og hvad er det værste? At bruge en masse tid og ressourcer på at bygge noget kunderne ikke vil have eller risikere lidt dårlig omtale?


Dårlig omtale er jo egentlig bare feedback, som man kan bruge til at forbedre sit produkt med.


2. Spørg kunderne

Tal med jeres kunder og spørg, hvad de synes om jeres produkter. Nogen har måske ikke tid eller lyst, men dem som har, kan man få en masse ud af at spørge om, hvad de godt kan lide ved produktet eller servicen og hvordan det kan forbedres.


3. Kundekontakt er ikke forbeholdt kundeservice og salg

Alle i organisationen bør møde en rigtig kunde. Måske ikke hver dag, men ofte. Også IT-udvikleren? Har han ikke for travlt med at udvikle? Jo, men hvis han ikke taler med en kunde engang imellem, så bruger han måske alt for meget tid på en feature, som kunderne i sidste ende er ret ligeglade med. Kundekontakt og feedback er med til at give arbejdet mening - også for de medarbejdere, som “bare” arbejder i IT.


Ovenstående punkter er stærkt inspireret af bogen “The lean startup” af Eric Ries. Er det så kun noget, som nystartede virksomheder kan bruge? Nej, alle virksomheder kan have stort udbytte af at gøre kundefokus mere operationelt. Jo bedre man forstår sine kunder, jo større sandsynlighed er der for at de produkter eller services man tilbyder, rent faktisk skaber værdi for kunderne.


#kunder

0 visninger
  • Twitter - Hvid Circle
  • LinkedIn - Hvid Circle
  • Facebook - Hvid Circle

Yorker ApS

CVR 40499962

Telefon: 5377 5400